HISTORIE

Historie

En pionerhistorie

Volvo ble grunnlagt i Sverige i 1927, og ett år senere kjørte den første bussen vår rundt i gatene. Selskapet begynte med en visjon om å skaffe trygg og effektiv transport for alle. Siden den gang har Volvo ledet den teknologiske utviklingen, og i mange tiår har vi beholdt vår solide posisjon som verdensledende innen kommersielle transportløsninger.

1928–1979

1928
Den første bussen bygges på et lastebil-chassis.

1934
Det første spesialutviklede buss-chassiset bygges.

1945
Volvos dieselmotor monteres på et buss-chassis for første gang.

1951
Midtmonterte motorer inngår for første gang i modellutvalget.

1955
Turbomotorer introduseres.

1965
Volvo Buss introduserer B58 – det første buss-chassiset som selges i stort antall.

1968
Volvo Buss opprettes som en uavhengig avdeling innenfor Volvo-konsernet.

1971
Vi presenterer Volvo B59 – den første bybussen med lavt gulv.

1977
Volvo Buss innvier Borås-fabrikken og produserer busser på den nye fabrikken i Curitiba i
Brasil.

1979
Volvo Buss introduserer B10M, den mest solgte by-, rute- og turistbussen i verden.

1980–1999

1981
Volvo Buss produserer mer enn 4000 busser på ett år for første gang. Volvo tar over Säffle
Karossfabrik AB.

1988
Volvo kjøper Leyland Bus i Storbritannia.

1991
Volvo Buss introduserer to chassiser med bakmotorer: Volvo B12 og Volvo B10B.

1994
Volvo Buss lanserer Volvo B10L-chassiset med lavt gulv. Bussproduksjon i Kina begynner. Volvo Buss kjøper opp påbyggere i Aabenraa i Danmark og Drögmöller i Tyskland.

1995
Volvo blir deleier av Prévost Car i Canada. Volvo B12 blir kåret til Årets buss. ECB-konseptbussen lanseres.

1996
En ny fabrikk for produksjon av bybusser og intercity-busser innvies i Wroclaw i Polen.

1998
Volvo kjøper Carrus OY Finland, som er det ledende påbyggselskapet i Norden. Volvo kjøper en andel av Nova Bus i USA, som er den ledende amerikanske produsenten av bybusser. Volvo kjøper MASA, som er den ledende bussprodusenten i Mexico.

2000–2009

2001
Volvo Buss presenterer TX-plattformen.

2004
Volvo Buss kjøper de resterende 50 % av Prévost Car Inc., inkludert varemerkene Prévost og Nova.

2005
Volvo Buss får tidenes største bestilling – 1767 Volvo-busser til Santiago i Chile. Bussene skal brukes i det offentlige transportsystemet BRT (Bus Rapid Transit-systemet) som bl.a. har egne bussfiler.

2006
Volvos første bybusser i Bangalore i India settes i drift.

2007
Volvo 9700 blir kåret til Årets turistbuss i Europa.

2008
Volvo Buss' nye karosserifabrikk i Bangalore i India innvies.

Volvo lanserer BRT-bussen Volvo 7800 Artic i Kina.

Volvo lanserer BRT-bussen Volvo 7800 Bi-artic i Mexico.

Volvo lanserer Volvo 7700 Hybrid-bussen og Volvo B5L Hybrid-dobbeltdekkeren i Europa.

2009
Volvo Buss introdusere i USA og Canada. For første gang på mer enn 20 år selges busser under varemerket Volvo i Nord-Amerika.

Euro 5 introduseres, og 12-litersmotoren byttes ut med en mer drivstoffeffektiv 13-litersmotor.

2010 – NÅ

2010
Volvo Buss starter serieproduksjon av Volvo 7700 Hybrid-busser. Disse bussene har opptil 35 % lavere drivstofforbruk.

2011
Volvo Buss lanserer Volvo 7900 Hybrid-modellen som har opptil 37 % lavere drivstofforbruk enn vanlige dieselbusser.

2013
Volvo Buss introduserer Euro 6-motorserien i Europa.

2014
UD-merkevaren introduseres i India.

Volvo 7900 Electric Hybrid lanseres.

Avansert automatisk bremsesystem for turistbusser introduseres.

Sjåførstøtten Volvo I-Coaching lanseres.

2015
ElectriCity-prosjektet innledes i Göteborg i Sverige.

En rekke sikkerhetsfunksjoner lanseres: Volvo Dynamic Steering (VDS), Forward Collision Warning (FCW), Collision Warning and Emergency Brake (CWEB), Lane Keeping Support (LKS) og Adaptive Cruise Control (ACC).

VÅRE LØSNINGER

Våre løsninger

Bærekraftige transportløsninger

Våre løsninger
Volvo Buss

Volvo Buss

Ta kontakt

Kontakt oss