Buss

NORGE

Volvo og NTU i Singapore lanserer verdens første 12-meters selvkjørende el-buss

Volvo Buss og Nanyang tekniske universitet (NTU) i Singapore har demonstrert verdens første 12-meters selvkjørende el-buss som snart skal testes på lukkede offentlige veier ved NTU.
Autonomous bus

Volvo 7900 Electric-bussen er utstyrt med en rekke sensorer og navigasjonsinnretninger som styres av et omfattende system basert på kunstig intelligens. I tillegg er den utrustet med avansert teknologi for cybersikkerhet.

Bussen har vært gjennom strenge tester ved senteret for testing av og forskning på selvkjørende kjøretøyer ved NTU (CETRAN), og snart skal den testes på lukkede offentlige veier ved NTU og MRT-togstasjonen Pioneer som ligger i nærheten.

Bussen har plass til 40 sittende og 57 stående passasjerer, er stillegående og har null utslipp. Den krever 80 prosent mindre energi enn en dieselbuss i tilsvarende størrelse.

Dette blir første gang Volvos selvkjøringsteknologi anvendes innen kollektivtransport utenom Volvos hovedkontor i Sverige.

Håkan Agnevall, konserndirektør i Volvo Buss, sa:
«Vår elektriske buss med selvkjøringsteknologi representerer en viktig milepæl for bransjen og er et viktig skritt for å realisere vår visjon om en renere, tryggere og smartere by. Veien frem mot fullt selvkjørende kjøretøyer er helt klart kompleks, og samarbeidet med NTU og LTA er avgjørende for å realisere denne visjonen, og vel så avgjørende er forpliktelsen vår til å sette sikkerheten først.»

Bussen leveres med Volvos forskningsprogramvare for selvkjørende kjøretøyer, og denne er koblet til sentrale kontrollenheter og en rekke sensorer. NTU-forskere har utstyrt bussen med et omfattende system basert på kunstig intelligens som kommuniserer med flere sensorer, slik at bussen kan kjøre selv.

Dette inkluderer LiDAR-sensorer til deteksjon og avstandsmåling, 360 graders kameraer og et avansert globalt navigasjonssystem som bruker sanntidskinematikk. Dette er ikke ulikt et hvilket som helst GPS-system, men det bruker flere datakilder, noe som gir langt bedre nøyaktighet, helt ned til én centimeter.

Systemet er koblet til en treghetssensor (IMU – Inertial Measurement Unit), som måler bussens lineær- og vinkelhastighet. Dette forbedrer bussens navigasjonsegenskaper i ujevnt terreng, noe som sikrer en behagelig reiseopplevelse.

Download image

Watch the video

Ta kontakt